Potatispaj

Hej!

Nu har jag bestämmt mig för att laga en till maträtt.
Tänkte att jag skulle laga potatispaj. Mums... :)

Ingredienser för 4 pajer:

1 msk olivolja

1 morot

1 lök

2 tsk hakad färsk rosmarin (frivillig)

500 g köttfärs

125 g champingjoner

150 ml köttbuljong

1 msk tomatpurè

2tsp of worcestershire suce (optional)

salt och peppar

400 g krossade tomater (1burk)

1 vitlöksklyfta


Till toppingen:

550 g potatis

1 nypa salt

2 msk mjölk

30 g smör

75 g riven ost



Gör så här:

1. Förvärm ugnen till 200 grader. Skala och hacka lök och möroten. Pressa vitlöken.

2. Hetta upp olja och stek köttet tills det blir brunt, rör om hela tiden. Tillsätt lök, morot, rosmarin samt vitlök och stek i 3-5 minuter.

3. Tillsätt champinjoner, buljongen, tomatpuré, Worcestersås och tomatkross. Låt det koka upp, sänk värmen och låt sjuda i 20 minuter.

4. Fyll en kastrull till hälften med vatten, salta och koka upp. Skala och dela potatisen, lägg dem i det kokande vattnet. Koka 12-15 minuter eller tills de är mjuka.

5. Häll av potatisen i durkslaget och lägg sedan tillbaka dem i kastrullen. Mosa potatisen tillsammans med mjölken, smöret och hälften av osten.

6. Placera formerna på en bakplåy och fyll i fyra lika stora delar med hjälp av hålsleven. Toppa med en fjärdedel av potatismoset på varje form.

7. Strö den resterande osten på toppen av potatismoset och baka pajerna i 25-30 minuter eller tills de är gyllene och bubblar.




Detta resept har jag hittat i min kokbok som heter: Barnens kokbok.

Hoppas ni gillar detta och vill prova att göra det.

Kramis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0